Google it up!

Det är det senaste innebegreppet i USA. Ja, så säger man till folk, som vill veta något eller söker svar på frågor. De uppmanas “to google it up!”

Och man syftar naturligtvis på Google, sökverktyget på Internet, som utklassar alla uppslagsverk och som toppar listan över världens 20 mest värdefulla varumärken för år 2002. Enligt www.brandchannel.com, som bevakar rangordningen. Men så erbjuder också Google 3.083.324.652 webbsidor för sökning! Över tre miljarder webbsidor!!

IKEA hamnar femma och H&M före Disney!

IKEA placerar sig på en imponerande femte plats på listan - efter att ha klättrat tio placeringar jämfört med år 2001. Svensken Ingvar Kamprads vision att erbjuda även innehavare av ”tunna plånböcker” sköna och trivsamma inredningar går hem överallt i världen. På IKEA känner sig även människor med begränsade ekonomiska resurser resursstarka. Eftersom IKEA som bekant vänder sig ”inte till de rika, utan till de kloka!”

Google som Nr 1 och IKEA som Nr 5 är ytterligare bevis på att Upplevelsesamhället är här, vilket gamla industrialister fortsätter att
Blunda för. Visserligen producerar IKEA basvaror industriellt, men saken är att de möter de trångboddas och de mindre bemedlades drömmar.

På tionde plats hittar vi ett annat svenskt varumärke, Absolut, som representerar verklighetsflyktens dimmiga drömmar... Onekligen en annan form av upplevelse!

Hennes & Mauritz´ frammarsch till 36:e plats gör också intryck. Stefan Perssons kläder ligger nu högre upp på listan än Upplevelsesamhällets pionjär Walt Disney. Du hittar listan längre ned och för ”svenska” succéers skull publicerar vi fram till 84:de plats.

Ford långt efter Volvo

Observera att det bara finns fyra tunga industribrands bland de 20 värdefullaste, men tre av dem - BMW, Volkswagen och Mini - har vunnit terräng med unik, nostalgisk design. Och den fjärde - Samsung från Korea - producerar nästan uteslutande för den TV-präglade hemmaunderhållningen.

16 av listans 20 brands bjuder på renodlade upplevelser. Och 13 av dem har knappt 30 år på nacken. Bara Coca-Cola, BMW och Volkswagen hör till det gamla gardet. I viss mån även Nokia, men då inte som telekomjätte utan som den föga uppmärksammade gummiindustrins representant.

Påståendet att det är ”de gamla, goda märkena som överlever” med hjälp av intensiv profilering och marknadsföring håller alltså inte. Endast Coca-Cola håller sin position, men dess marknadsförare har flaggat för uppfriskande och läskande upplevelser redan före industrisamhällets tillkomst. Märk väl att industrilegenden Ford återfinns först på 7O:e plats. 26 placeringar efter sitt dotterbolag Volvo!!!!

Cafeteriakedjan Starbucks, som tilltalar den nya ungdomsgenerationens umgängesvanor kring olika kaffésorter, väger tyngre än 1930- och 1940 talisternas präktiga föreningsaktiviteter. Det gäller även PlayStation,
som via sin 15:e plats har detroniserat alla gamla sällskapsspel såsom t.ex. Playboy.

Nike (sexa) och Adidas (på 18:de plats) har i sin tur skapat en spännande livsstil av sport och fritidssysselsättning och har slagit ut alla ”skäggiga” brands, som trodde att idrott bara var svettig ansträngning.

Amazon.com erbjuder å andra sidan också alla de böcker, som vanliga boklådor inte har råd att ha i sortimentet. Bokälskare kan välja och vraka på nätet och får böckerna hemlevererade till låg kostnad. E-handel som slår!

Äventyraren Branson knäcker klassiker

Att Virgin och MTV intar topplaceringarna 19 respektive 20 överraskar inte. Äventyraren Sir Richard Branson har gjort sitt flygbolag Virgin till en kittlande helhetsupplevelse samtidigt som de traditionella flygbolagen har blivit för högtidliga och tråkiga. Följaktligen finns bara tre ”de vanliga flygbolagen” med bland listans 84 brands; British Airways (49), Singapore Airlines (62) och Qantas från Australien (82). Alla tre försöker dock på olika sätt att möta Upplevelsesamhällets krav.

När det gäller MTV behövs inga långa förklaringar. Denna TV-kanal har - tidigare än alla andra – fattat den nya generationens önskan om deltagande och medverkande i musikengagemang. Musiken är de ungas stora passion idag.

Att Apple placerar sig tvåa kanske förvånar många. Marknadsandelarna matchar inte på långa vägar märkets höga status, mycket beroende på att företagets ledning har missat att involvera sina väldesignade produkter och användarvänliga lösningar i ett globalt system och nätverk. I motsats till Microsoft (14), som dominerar marknaden trots sämre brandimage.

FIFA värdefullare än Toyota

Försök med hjälp av perception (som medvetandegör konsumenternas sinneskrav och som ger helhetsbild) greppa hela den långa brandlistan och upptäckterna kommer att förvåna er. Till och med en internationell organisation har lyckats erövra en plats bland de 50 värdefullaste brands. Fotbollens FIFA, som bland annat arrangerar VM-turneringarna (världens största TV-upplevelse var fjärde år), ligger faktiskt på 44:e plats. Med andra ord, dagens fotboll är mycket mer än bara en lek.

Japanska Toyota placerar sig omedelbart efter FIFA och man kan faktiskt undra: Har japanska brands missat Upplevelseekonomin, The Experience Economy. Sony, genom sin ungdomliga paradprodukt PlayStation och i telekomallians med Ericsson, är faktiskt enda japan bland de 20 värdefullaste märkena.

Bilindustrin hittar du först på 21:a plats genom Mercedes. Denna tyska tungviktare svarar upp mot lyxig körupplevelse. Följd av italienska Ferrari, som vårdar sin image genom fartupplevelsens Formel-1.
Oljeindustrin hittar du inte förrän på plats 30 genom BP.

Vi hävdar bestämt att majoriteten av det gamla samhället inte kan kommunicera med den nya generationen. Dagens HOMO S@PIENS, är präglad av television och Internet. Detta bekräftas helt och hållet av den senaste listan över de värdefullaste varumärkena. Hälften - Google.com, Apple, Nokia, Samsung, Amazon.com, Microsoft, PlayStation, Sony Ericsson och MTV - bland de 20 främsta talar sitt tydliga språk. Var så god här är den fullständiga listan:

1 Google.com
2 Apple
3 Coca-Cola
4 Starbucks
5 Ikea
6 Nike
7 Nokia
8 BMW
9 Volkswagen
10 Absolut
11 Mini
12 Samsung
13 Amazon.com
14 Microsoft
15 PlayStation
16 Sony Ericsson
17 McDonald's
18 Adidas
19 Virgin
20 MTV
---------------------
21 Guinness
22 Mercedes
23 Yahoo!
24 Red Bull
25 IBM
26 BBC
27 Sapient
28 Vodafone
29 Intel
30 British Petroleum (BP)
31 Dell
32 eBay
33 FedEx
34 Levi's
35 Puma
36 Hennes & Mauritz(H&M)
37 Disney
38 Louis Vuitton
39 Ferrari
40 Hello Kitty
41 HSBC
42 Lego
43 Heineken
44 Volvo
45 CNN
46 FIFA
47 Toyota
48 Prada
49 British Airways
50 Nestlé
51 M&Ms
52 Bacardi
53 Citigroup
54 HP-Compaq
55 Pepsi
56 Budweiser
57 Gucci
58 Medecins sans Frontiers
59 Marlboro
60 Honda
61 Philips
62 Singapore Airlines
63 Armani
64 Zara
65 Barbie
66 Siemens
67 Arthur Andersen
68 Benetton
69 Cingular
70 Ford
71 Mitsubishi
72 Danone/Dannon
73 Michelin
74 NTT DoCoMo
75 AOL TimeWarner
76 Daewoo
77 Mandarin Oriental Group
78 Pokemon
79 Canon
80 Fuji Film
81 Foster's
82 Qantas
83 Alfa Romeo
84 Fiat Auto


Imi Markos
Chefredaktör i kunskapsnätverket Kreaprenör®